S-a înrădăcinat o mentalitate greşită în societatea creştină, şi anume aceea că numai monahii sunt chemaţi la sfinţenie. Biserica învaţă însă că toţi oamenii au această chemare. Drept argument cât se poate de puternic, îl putem cita pe Sfântul Ioan Gură de Aur: „Negreşit că te amăgeşti singur şi te înşeli cu totul cugetând că unele se cer celui din lume şi altele călugărului. Deosebirea este că unul este căsătorit, iar celălalt nu; în toate celelalte vor da seama deopotrivă... Căci toţi oamenii trebuie să ajungă la aceeaşi ţintă. Tocmai aceasta aruncă toate în neorânduială: cugetul că numai călugărului i se cere să vădească o mai mare desăvârşire, pe când celorlalţi le este îngăduit să trăiască cu uşurătate. Dar lucrul acesta nu este adevărat! Nu este defel! Mai curând spune Pavel, aceeaşi filozofie se cere tuturor.”(David şi Mary Ford- „ Căsătoria, cale spre sfinţenie”- Vieţile sfinţilor căsătoriţi, Ed.Sofia, Buc.2001, p.41)
În viaţa Sf.Iuliana (2 ianuarie), putem să citim următoarele: „Cum poţi spune că nu ne putem mântui în lume? De voieşti îţi voi spune ţie pe scurt: nu locul mântuie, ci inima şi voia întoarsă către Dumnezeu.”(op.cit.p.41) În aceeaşi viaţă se afirmă că: „Nu oricine e tuns se mântuieşte, ci acela ce face cele vrednice de călugări”. Sunt şi exemple din Pateric unde unor monahi sfinţi li se spune că cineva trăitor în lume este asemenea lor: se spune despre Sf. Macarie cel Mare, care era mare nevoitor şi trăia în pustie, că i s-a arătat un înger, poruncindu-i să-l urmeze până într-un oraş. Ajungând acolo, i s-a spus Sf. Macarie să intre într-o casă sărăcăcioasă, unde trăia o familie modestă. Îngerul i-a arătat pe soţia şi mama familiei, spunându-i că ajunsese sfântă, trăind de la căsătorie în pace şi armonie cu toată familia, păstrând în mijlocul treburilor zilnice o inimă curată, o adâncă smerenie şi o dragoste arzătoare pentru Dumnezeu. Atunci Sf. Macarie s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu să dobândească harul de a trăi în pustie aşa cum trăia femeia aceea în lume.
O poveste asemănătoare se află în viaţa Sf. Antonie cel Mare: „Lui Avva Antonie i s-a descoperit în pustie că în cetate este oarecine asemenea lui, doctor cu ştiinţa, care din prisosinţa lui dă celor ce au trebuinţă şi în toate zilele cântă Sfinte Dumnezeule cu îngerii”. (Pateric – Avva Antonie, nr.26, pag. 12, Alba-Iulia, 1990)
Creşterea duhovnicească reprezintă, aşadar, o parte esenţială a unei bune căsnicii creştine. În viaţa de familie fiecare zi ar trebui să fie sărbătoare şi în fiecare zi soţul şi soţia ar trebui să apară unul altuia ca fiinţe noi şi nemaipomenite. Se ştie că problemele care apar în viaţa de familie sunt cauzate de lipsa preocupărilor legate de viaţa duhovnicească. Un mare duhovnic al Rusiei, stareţul Macarie, arăta că între cauzele însemnate ale problemelor familiale se găseşte şi lipsa dragostei faţă de aproapele, care duce la o dezbinare a căminului. El mai spune că aceasta se datorează neputinţei noastre de a-L vedea pe Hristos în alţii, amintindu-ne că atunci când ne purtăm rău cu ceilalţi, ne purtăm rău cu Hristos, într-un chip cât se poate de real. Astfel el zice: „Aduceţi-vă aminte că sunteţi ucenicii lui Hristos- ai lui Hristos care ne învaţă să ne iubim nu numai prietenii, ci chiar şi vrăşmaşii şi să-i iertăm pe toţi cei ce ne greşesc. <
Unui alt fiu duhovnicesc, acelaşi stareţ, îi spune că otrava din familie nu poate fi scoasă din căminul lor „de nu veţi înceta degrabă să vă învinuiţi unul pe altul. E limpede că tu crezi că tu ai întotdeauna dreptate; ea, de bună seamă, crede la fel. Tu arunci asupra ei o mulţime de învinuiri grave sau meschine. Ea face la fel faţă de tine. Unde o să ajungeţi?” (Op.cit. p.45)
Înaintarea duhovnicească în viaţa de familie, îi face pe soţi să trăiască unirea lor cu o mai mare dragoste, care nu caută ale sale şi cu o dorinţă mai mare de a se face plăcuţi unul altuia.
Întrebarea pe care trebuie să şi-o pună creştinii deja căsătoriţi şi cu copii de crescut nu este „Cum pot să-mi reduc la minimum necesar obligaţiile familiale, astfel încât să fiu liber să duc o viaţă mai duhonicească?”, ci mai curând „Cum să-mi cultiv în viaţa de familie dragostea de Dumnezeu şi de aproapele?”
Creşterea duhovnicească se poate realiza prin iubirea şi urmarea lui Hristos, participarea la toate aspectele vieţii Bisericii, incluzând mersul cu regularitate la biserică şi participarea la Sf. Taine, cu insistenţă pe Spovedanie şi Împărtăşanie, citirea deasă a Sf. Scripturi, a Sf. Părinţi, prin post, rugăciune, milostenie, întrajutorarea şi bunul exemplu, citirea scrierilor de îndrumare duhovnicească şi citirea Vieţilor Sfinţilor.
Mi-a placut mult articolul dumneavoastra. Faptul ca adevarata cauza a dezbinarilor in familii o reprezinta lipsa apropierii fata de Dumnezeu este un adevar dur :(. totusi este greu pentru oameni si mai ales pentru o familie din ziua de astazi sa nu aiba probleme mai ales cand in jurul nostru avem atatea mijloace de 'informare' cu caracter manipulator, ma refer aici la televiziune si presa. In fiecare zi aud despre "ce s-a inatmplat in emisiunea de aseara", ce s-a mai scris desper unul, despre altul in ziar... Bineinteles ca acestea sunt informatii care se asimileaza usor si deasemnea pot corupe usor. Totusi foarte rar, si numai prin canale de nisa, aud despre invaturi crestine care sa ne ofere o raza de lumina spirituala. Poate ca m-am indepartat de subiectul initial dar ideea e ca am vrut sa ajung la aceasta intrebare: Cum se face ca Biserica si Credinta au ajuns subiecte de nisa in societate?- Subiecte usor de ocolit si superficial tratate de oamenii din jurul nostru care 'teoretic' lucreaza ca sa ne informeze. Are Biserica un plan in aceasta privinta?
RăspundețiȘtergereDoamne ajuta!
Adrian
Draga Adrian,
RăspundețiȘtergereCredinta pe care Biserica o manifesta in lume, este data chiar de Hristos, Dumnezeu adevarat facut om. Ea trebuie sa fie traire. In ce sens? Ceea ce crezi in adancul fiintei tale, trebuie sa se concretizeze prin faptele tale. Un sinplu exemplu: Mantuitorul Hristos spunea ca prin aceasta vor cunoaste oamenii ca suntem ucenicii lui, daca vom face faptele vrednice de El, adica daca vom avea puterea de a iubi si de a ierta. Ca sa ajungem la o asemenea stare inalta a vietii noastre trebuie sa ne straduim foarte mult. Nu este o cale usoara. Aici intervine libertatea de constiinta a omului, libertate cu care de fapt ne-a inzestrat Dumnezeu. Facem sau nu facem lucrurile acestea. Daca le facem atunci trebuie sa ne schimbam valorile dupa care traim, adica sa mergem pe cat putem pe calea lui Dumnezeu. Sa ne informam in ce consta viata in Hristos. Dupa ce ne informam o sa vedem ca toate le facem cu un scop foarte clar, acele de a primi darurile sufletesti ale lui Dumnezeu si cel mai important, mantuirea noastra. Viata noastra o traim aici pe pamant, dar cu efecte serioase pentru dincolo.
Ma intrebai de ce informatiile acestea nu se gasesc in canalele de informatie decat sporadic. Sa sti in primul rand ca acestea nu fac rating. Si apoi nu este deloc usor sa nu traiesti dupa cum iti dicteaza instinctele unei firi viciate. E foarte ciudat ca omul de cele mai multe ori iubeste nu lucrurile virtuoase, care iti dau posibilitatea de a fi liber de tot ce este urat, ci iubesc pormirile rele, pacatoase crezand ca prin aceasta isi traieste viata la modul cel mai deplin si liber. Adevarul este dramatic. O viata traita dupa pormirile noastre rele, nu este o viata care sa ne aduca placere maxima. Nu ti s-a intamplat niciodata, ca dupa ce ai facut ceva interzis, considerat pacat sa nu simti nici o bucurie, desi inainte de a face acel lucru credeai ca este unul dintre acele lucruri care sa-ti aduca mare bucurie? Ei, viata traita cu asa numita libertate de manifestare si iubire a pacatului, nu este o viata care sa-l faca pa om liber. Il incatuseaza in pacat, care devine viciu si obisnuinta si omul nu mai poate scapa usor de acestea. Traieste intr-o robie a propriilor lui pacate.
Se para insa ca aceasta il farmeca mai mult pe fiecare om. Este viata care se consuma aici, iar multi spun ca trebuie sa faci orice in viata ca sa nu-ti para rau ca ai trait.
Cu toti stim ca vom muri, dar nici unul dintre noi nu-si pune problema ca v-a muri chiar astazi. Si apoi atatea interdictii de la rau numai si numai pentru ceea ce este dincolo de moarte? Este cam greu.
Poate ti-am raspuns la prima problema legata de dezinteresul oamenilor pentru mantuire si o cale apropiata de Dumnezeu. M-ai intrebat daca Biserica are o strategie in acest sens. Sigur ca da. Sa nu crezi ca oamenii de dinaite au fost altfel decat noi. Chiar daca n-au avut informatii foarte multe, totusi au avut aceleasi instinctecare au iubit mai mult robia pacatului decat libertatea despatimirii. Biserica astazi, incearca o cat mai mare pemetrare a informatiilor legate de libertate noastra in Dumnezeu, pentru fiecare om al zilei de astazi. Faptul ca noi putem comunica pe aceasta cale, este un fapt in acest sens. Sa nu mai vorbim de faptul ca exista atatea posturi de radio si televiziune care numai asta fac. Vezi tv. Trinitas. As mai vrea sa-ti spun inca un lucru. Biserica nu este ceva abstract,ci o realitate cat se poate de vie. Noi suntem Biserica. Eu, tu si toti cei botezati cu un Botez valid, intr-o credinta adevarata cum este cea ortodoxa. Daca fiecare in parte este Biserica, stategiile acestea tin si de noi, de fiecare in parte. Toti avem datoria de a fi niste mesageri, apostoli ai lui Hristos, indiferent de caderile si de ridicarile noastre.
Iti multumesc de mesaj!
pr. Marcel